zaterdag 23 december 2017

Kerst anno nu

Het is een beetje datgene wat je vroeger verafschuwde
Van die mensen die wat ouder waren
en die dan zeiden 'vroeger was het beter, want...............'
Ja duh.................hoef ik niet te weten
Nu is nu
Ik hoef niet te weten dat het vroeger beter was
Nu is nu en goed genoeg en vroeger = niet meer

Als ze dan aanvingen met hun gesprek
dan haakte je direct al af
Dacht je ok
wat gaan we doen om dit gesprek op een andere boeg te gooien

Inmiddels ben ik dus zelf zo iemand
Toch wel ja
Hardop uitspreken nee
Dat doe ik niet
Want ik weet
hoe belastend en irritant dat kan zijn
Maar toch

Kerst anno nu
Kerst 2017

Ik was in Maastricht
in een kringloopwinkel
zoekend naar afbeeldingen van het kerstfeest
Zag een prachtige schoolplaat
van de complete stal
en ja, natuurlijk ook met de bewoners van de stal

Zag in de etalage al die kindekes Jezus
Dacht ja, dat heeft wel wat
Ben eigenlijk nog steeds op zoek
naar een authentieke stal
hoeft niet groot te zijn
maar wel oorspronkelijk, graag
Ik hou van oorspronkelijk
Alles moet bij mij altijd maar oorspronkelijk zijn

Maar goed
Ik ben al heel heel lang niet meer praktiserend katholiek
Ga nooit meer naar de kerk
En toch kan Kerst voor mij niet zonder Jezus
Als je dan geen stal met complete bevolking hebt
zorg dan in ieder geval dat Jezus wel in je huiskamer staat
Ik weet niet
Die dingen zitten er dan toch een beetje in gebakken

Des te triester word ik dan
op een dag als vandaag
Ok ok..............allemaal goed bedoeld...............en leuk en gezellig
maar - wat mij betreft - zo de plank mis slaand...................

Tijdens mijn Buurtzorgroute
luister ik naar de radio

Gisteren hadden ze de hele dag al een thema 'red je kerstdiner'
Dat ik dacht ok!?

Vandaag doen ze er nog een schepje bovenop
Letterlijk ja
Want gisteren was op het journaal een waarschuwing
Je moest maar vroeg naar de supermarkt
Want het zou werkelijk file worden daar
Ja, overal in Nederland zou het file worden
Ok!?
En wees er maar vroeg bij, voordat alles op is

Dus die radio-verslaggever
die is gezellig gestationeerd in een supermarkt
om al die mensen sterkte te wensen
Al die mensen
die zich een weg moeten banen
tussen al die gestresste auto's en winkelwagentjes
en die misschien wel niet op tijd zijn
dat de gourmetschotel op is
Tsja..................en dan!?

Dus zitten ze daar
om die mensen moed in te spreken
Jongens, wat een gezelligheid

Goed
denk je dat je dat gehad hebt
komt het volgende probleem om de hoek zetten
Want: wat moet je aan!?
Welke kleding koop je, voor aan het kerstdiner?

Wel
ik zal het maar niet openbaar bekend maken
want ik ga bijna nooit winkelen
en áls ik ga winkelen
dan is het wel NA de Kerst
wie weet kan ik dan nog iets scoren
waar ik dan het hele jaar weer mee toe kan

Maar goed
Ze hebben wel een kledingadvies
voor aan het kerstdiner

Zorg dat je kleding draagt, die niet teveel knelt
Want
en ja, daar komt ie
want DAAR schijnt het met Kerst om te gaan.............................

dan kun je tenminste ZOVEEL MOGELIJK eten!!!!
Ok!?

Daar komt geen Jezus aan te pas, ben ik bang........................
In een kribbe, bedekt met wat stro

(maar dan wel heel veel stro.................want ze zien 'm niet...................)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Strandwandeling

  Het is een regenachtige ochtend in de trein naar Amsterdam Centraal. De deur van de 'persoonlijke huiskamer' - ofwel Eerste Klas c...