zondag 19 februari 2012

Studentenhuis

Het houdt mij al weken bezig
Ik vind dat ik er een blog over moet schrijven
Maar ik durf niet
Toch doen, zeg ik Es, toch doen
Nou ja, zo erg is het ook weer niet

Kijk, het zit zo
Wij zijn altijd studenten gebleven
Dat het maar gezegd is
Ik ontdekte dit voor het eerst
op camping Dennedûne op Terschelling
Jaren geleden

Daar ontmoetten wij volwassen mensen
die van studenten waren getransformeerd in 'ouders'
Dat betekent dat ze geen studenten meer waren
Maar dat ze nu ouders waren geworden
Het één sloot het ander blijkbaar uit

Ouders, die alleen maar bezig waren met opvoeden
Dat mag wel en dat mag niet
Daar hebben wij ergens de trein gemist
En één ding zal ik je wel vertellen:
die trein, die zullen wij nooit meer halen
En toch is het allemaal goed gekomen
Onze kinderen zijn 'wel opgevoed'
Terwijl wij het woord nooit in de mond hebben genomen

Er is nooit een moment geweest dat we besloten hebben
dat nu het echte leven ging beginnen
en dus die ouwe meuk de deur uit
Gewoon nooit in ons opgekomen
En dus leven we nog zoals vroeger in het studentenhuis

Geen afwasmachine
Geen droger
Geen koffiezetapparaat
Geen electrische sinaasappelpers
Geen nieuwe vloerbedekking
Geen nieuw bankstel
Geen nieuwe meubels
Geen nieuw gasfornuis
Gewoon nooit over gehad
Zolang ie het doet is het goed

Als ik mijn was op zolder ophang aan caroussels en wasrekjes
dan denk ik vaak terug aan mijn studententijd
Een hele badkamer vol met uitgehangen was
Hoe gezellig

Uitgeperste sinaasappels
door mijn huisgenoot meegebracht van Albert Heijn
Handgeperst

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Strandwandeling

  Het is een regenachtige ochtend in de trein naar Amsterdam Centraal. De deur van de 'persoonlijke huiskamer' - ofwel Eerste Klas c...