maandag 20 februari 2012

AO-boekjes

Sinds kort ben ik gek van AO-boekjes.
AO betekent actuele onderwerpen.
Ze zijn te koop voor een dubbeltje
bij de Kringloop.

Vandaag koos ik drie boekjes uit 1957:
- beelddenken;
- regenboog;
- kijk met AO naar de sterrenhemel.

Bij die sterrenhemel stonden de letters AO getekend in een oog.
Wie komt er, anno  2012, nog op om letters in een oog te tekenen?

Op de achterkant een reclame voor jonge vrouwen en meisjes.
Zij houden van kinderen of willen in de verpleging
Zij zouden geschikt zijn voor mooi en prettig werk.............
als zij maar een MULO-diploma hadden.

"Voor haar is er goed nieuws: het diploma AVV!"
Het diploma AVV is het diploma Algemene Vrouwelijke Vorming.

Hoe eenvoudig kan het zijn!?
Ik houd van kinderen en wilde in de verpleging.
Is allemaal gelukt.

Menig vrouw uit 1957 durfde er wellicht niet eens van te dromen
om buitenshuis in de verpleging of met kinderen te gaan werken.
En ik heb het zomaar allemaal kunnen doen.
Lijkt heel gewoon.
Is het niet dus.

Als slagroom op de taart heb ik zelfs een dérde opleiding kunnen volgen
en mag ik nu ook jongeren opleiden voor een baan in de zorg!
Heb die baan nog niet, maar alles aan boord.

Drie opleidingen
Nadenken bij de Kringloop
welke keuzes ik ga maken
na het volgen van drie opleidingen

Kopje koffie met koffiebon
kost me niets

Nadenkend over drie opleidingen
reken ik drie AO-boekjes af bij de kassa

De man kijkt links
De man kijkt rechts
Neem maar mee
zegt hij, met een genereus wuivend gebaar
Kost me niets

Als een prinses verlaat ik mijn hofleverancier, de Kringloop
met drie opleidingen
en drie AO-boekjes

Kost me niets

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Strandwandeling

  Het is een regenachtige ochtend in de trein naar Amsterdam Centraal. De deur van de 'persoonlijke huiskamer' - ofwel Eerste Klas c...