maandag 21 oktober 2019

Straatmuzikant

Het is een vrijdagmiddag in Maastricht
Ik ben al een paar keer eerder over de brug gefietst
Dat is fijn: over een brug fietsen
Dan heb je echt het gevoel dat je ergens anders komt
Tegen de klippen op klimmen is dan niet erg
want je doet het voor een doel

Het is zodoende
dat ik hem al een paar keer eerder heb gezien
En vooral: heb gehoord
De straatmuzikant

Vrijdagmiddag namiddag
Mensen met het weekend in gedachten
Zij snellen over de brug
Snellen van A naar B
Zo ook ik

Ik pak alvast mijn portemonnee
Ja
ik heb nog twee euro
Ik fiets door
Daar staat hij
- midden op de brug -
Zingt nog even vrolijk als een half uur geleden
Vrolijk ondanks de druilende miezerregen

Ik word er altijd wat verlegen van
om dan een muntje in het bakje te werpen
Maar toch doe ik het 
even snel in het voorbijgaan

De man kijkt me stralend aan
Ik kijk stralend terug
Vervolg mijn weg
Kijk nog even achterom
Zie de man zingend
tegen de achtergrond van donkere regenwolken

Ik fiets door
Het station is al in zicht
En oprecht vraag ik het mij af:
deed ik het voor de muziek
of deed ik het voor die lach? 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Strandwandeling

  Het is een regenachtige ochtend in de trein naar Amsterdam Centraal. De deur van de 'persoonlijke huiskamer' - ofwel Eerste Klas c...