zondag 24 december 2017

Kerstmis op de Deel

Kerstmis verbindt
Het verbindt mensen
Maar ook................
het verbindt je met herinneringen van vroeger
Elk jaar weer

Kunst verbindt
Dat is de kracht van kunst:
dat het verbindt

Als je het goed doet, tenminste

Wat mij betreft
heeft Kerst op de Deel 2017 in Hessel'n
die beide elementen

Dat je in vervoering raakt
Een wandeling langs de lichtjesroute
achter de herder aan

Overal door het dorp
lopen herders met hun groepjes
Het is donker
en het is Kerst

In boerderijen en schuren
treden mensen op en maken muziek
allemaal voor jou
of ze spelen een toneelstuk
en verblijden jou met goede wensen

Het is donker en het is Kerst
en het is zo eenvoudig
dat iedereen stil raakt
van het Kerstverhaal van Dick Bruna
verteld op een beeldscherm
in een schuur
van het huis
dat mijn ouderlijk huis had kunnen zijn
............het is de sjiekere vorm
maar dezelfde stijl
en uit dezelfde tijd

Mijn ouderlijk huis
waar wij zijn geboren
waar mijn vader is geboren
en dat over een maand bewoond gaat worden
door een nieuw gezin

Ik kom even naar huis
in ons eigen knusse huis in Oosterhesselen
krijg een stukje Kerststol van Hessel
met een kopje koffie
ga nu nog even naar de Kerkdienst
in het mooie idyllische kerkje alhier

En dan opeens
dan is het er
Opeens
is daar die herinnering weer
als ik kijk
naar het vriendelijke bosje tulpen
dat ik op een kerstkleed op tafel heb staan

De herinnering:

"We gaan naar de nachtmis
De Katholieke nachtmis
We zijn jonge kinderen
Papa wil graag dat we daar netjes allemaal op een rij zitten

De kerk gaat uit
Het is al laat
Normaal gesproken
liggen we allang op bed
Maar
we gaan nog lang niet naar bed
want als we thuis komen
dan is daar de prachtig gedekte tafel
en dan eten we een broodmaaltijd
midden in de nacht
en ik voel me net een engeltje
in een donkere hemel
met alleen hier en daar wat sterren

Want mama
heeft de hele kamer donker gemaakt
Er branden alleen kaarsen
Wij mogen ons eigen kaarsje aansteken
Een kerstmannetje of een sneeuwmannetje
Ik vind het magisch

Maar het meest magisch vind ik nog wel.......................
hoe kan het, dat die tafel zo mooi gedekt is................
terwijl mama toch ook gewoon in de kerk was!?

We gaan eerst bidden
om te bedanken
En geloof mij maar..........................
er is heel wat
om voor te bedanken!!!!"

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Strandwandeling

  Het is een regenachtige ochtend in de trein naar Amsterdam Centraal. De deur van de 'persoonlijke huiskamer' - ofwel Eerste Klas c...