dinsdag 1 november 2016

Den Haag

Het was in de jaren '90.
Ik woonde in Leiden, boven een café.
Dat was - op zijn zachtst gezegd - niet zo'n ideale plaats om te wonen
Want:
- boven een café;
- pal naast de ventilatoren van een shoarma-zaak;
- met uitzicht op een kale witte muur
Nee
ik had nooit de knusse studentenflat moeten verlaten
Maar ja
dat is achteraf
En daar heb je dan niets aan

Op een dag kwam mijn studievriendin langs
Ze vertelde dat ze 'antikraak' woonde, in Den Haag
Maar dat de etage wel heel groot was, voor haar alleen
Nou, zei ik, mag ik dan misschien bij je komen wonen?
Ze was meteen enthousiast
en nog diezelfde middag gingen we een sleutel laten bijmaken

Dat betekende, dat mijn spulletjes weer verkast moesten worden
En dat, terwijl ik nog maar net goed en wel ingericht was
Dus ja, wat & wie heb je daarvoor nodig?
Juist:
- de jeep
- de aanhanger
- de broer, die jeep met aanhanger rijdt

Mijn broer vond het allemaal maar een rare toestand
Aan de andere kant vond hij het ook weer niet zo verwonderlijk
Want in het ouderlijk huis - op zolder - was ik ook altijd bezig
met het plaatsen en verplaatsen van oude spulletjes
Keer op keer opnieuw
Hij had er ook zelf een woord voor uitgevonden: 'millimeteren'

Het was dan wel weer even spannend, wat zijn antwoord ging worden
Want bij hem kon je alles verwachten
Mijn huisgenootje van de studentenflat zou helpen verhuizen
En we zouden gezellig even koffie drinken in de Leidse salon
En ik zou zorgen dat alle spullen netjes ingepakt klaar zouden staan
Dus ja, dat klonk dan toch ook wel weer als een gezellig dagje
en een mooi ritje met de auto
van Leiden naar Den Haag

Dus zo kwam het voor
dat broerlief getuige was
van mijn uittocht uit Leiden
en dat ik 'mijn stad' Leiden
verruilde voor Den Haag
zonder mij dat dan echt nog realiseren

Het was op een bijzonder moment in mijn leven
Dat ik de stad van mijn studie achter mij liet
om daarna op gemak te werken aan mijn afstudeeropdracht
in een stad verderop

Letterlijk & figuurlijk afstand nemen
voor de grote sprong vooruit
van studie naar werkend leven
Om te beginnen met de prachtig baan als wijkverpleegkundige
in de wijk Zuiderpark Den Haag

Het millimeteren had hoe dan ook zin gehad
Want ook millimeter na millimeter
bereik je dan eindelijk de volgende stad

en mijn broer was daar getuige van geweest!!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Strandwandeling

  Het is een regenachtige ochtend in de trein naar Amsterdam Centraal. De deur van de 'persoonlijke huiskamer' - ofwel Eerste Klas c...